De nieuwe 2023 BMW 3.0 CSL
BMW M had iets groots nodig voor de 50e verjaardag. Het kon niet zomaar zo’n 50 Jahre-editie zijn. Nee, het had iets overweldigend nodig, iets om de geest van enthousiastelingen op te blazen. En wat is een betere manier om dat te doen dan een geliefd icoon uit het verleden terug te brengen. En hier is het de BMW 3.0 CSL.
Deze nieuwe BMW 3.0 CSL deelt niets anders dan zijn naam met de klassieker uit de jaren 70. De originele 3.0 CSL was een raceauto, ontstaan in Duitse Touring-autoraces en was zeer succesvol. Toen het debuteerde als straatauto, deelde het een ton met de eigenlijke raceauto, maar het was ook beschaafd, comfortabel en mooi. Deze nieuwe auto is dat minder. De BMW 3.0 CSL van 2023 is niet gebaseerd op een raceauto zoals het origineel was.
50 Handegemaakte CSL’s
In plaats daarvan is deze nieuwe BMW 3.0 CSL een grotendeels handgemaakte, uiterst beperkte autoversie van een BMW M4. Slechts 50 van deze nieuwe CSL’s zullen ooit worden gemaakt, allemaal in totaal ongeveer drie maanden. En hoewel het is gebouwd op de BMW M4, is het een heel andere auto als hij eenmaal op de weg is.
De kleur – Alpine White
Alle 3.0 CSL’s worden geschilderd in Alpine White met de BMW M-livery, ter ere van de originele 3.0 CSL’s racekleuren. De grote vaste achtervleugel is ook een eerbetoon aan de originele auto. Over eerbetoon gesproken, het is duidelijk dat het ontwerp van de BMW 3.0 CSL sterk geïnspireerd was op de 3.0 CSL Hommage concept car van een paar jaar geleden. Het mooi ogende nierrooster zit een beetje rechtop, opnieuw om het origineel te eren, de heupen zijn breed en het zit vrij laag. Het is het mooiste wat BMW M in lange tijd heeft gemaakt en het komt niet eens in de buurt.
Binnen krijgt de BMW 3.0 CSL dezelfde hardcore race-bucketstoelen die beschikbaar zijn op de M4 CSL, koolstofvezel deurpanelen, meer koolstofvezelbekleding, en bijna geen geluid dat doodsbang is om over te praten. Dus het zal van binnen luid zijn. De achterbank werd ook vervangen door een plek om helmen op te bergen, net als de M4 CSL.
560 pk, RWD en 6 cilinder
Onder de motorkap van de BMW 3.0 CSL staat een licht afgestemde versie van de M4 CSL’s 3.0-liter twin-turbo inline-six. Voor 3.0 CSL-duty maakt het 560 pk, wat niet teveel van de M4 CSL is, maar genoeg is om het de krachtigste zescilinder BMW in de geschiedenis te maken. De motor ontwikkelt een maximumkoppel van 550 Nm bij 7.200 tpm. Met zijn 560 pk en relatief lage ( volgens moderne normen ) gewicht heeft het een kilogram-paardenverhouding van slechts 2,9, tegenover de 6,2 van de originele auto. BMW heeft nog geen cijfers vrijgegeven, maar het zal waarschijnlijk snel zijn.
BMW heeft het prijskaartje nog niet zeker bevestigd: €750.000 euro.